Tüzüğümüz

  • Şube Genel Kurulunun Toplanma Zamanı

    Madde 34- Şube Genel Kurulu, 2 (iki) yılda bir, Ocak ayı içerisinde, belirlenen gündemi görüşmek üzere Şube Yönetim Kurulunca belirlenecek gün, yer ve saatte toplanır.

    Şube Genel Kurulu toplantıya Şube Yönetim Kurulunca çağrılır. Şube Yönetim Kurulu, Şube Genel Kurulunu toplantıya çağırmazsa; Şube Denetim Kurulu veya toplantı isteğinde bulunan üyelerden birinin başvurusu üzerine Sulh Hakimi, üç üyeyi Şube Genel Kurulunu toplantıya çağırmakla görevlendirir.

     

    Şubeler, Şube Genel Kurul olağan toplantılarını Genel Kurul toplantısından en az iki ay önce bitirmek zorundadırlar.

  • Şube Genel Kurulu Çağrı Usulü

    Madde 35- Şube Yönetim Kurulu, dernek tüzüğüne göre Şube Genel Kurulana katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler.

     

    Şube Genel Kuruluna katılma hakkı bulunan üyeler; Ulusal, yerel bir gazete veya derneğin internet sayfasında ilan edilmek, yazılı olarak bildirilmek, üyenin bildirdiği elektronik posta adresine ya da iletişim numarasına mesaj gönderilmek veya mahalli yayın araçları kullanılmak suretiyle en az on beş gün önceden, toplantının günü, saati, yeri ve gündemi belirlenerek toplantıya çağrılır.

     

    Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.

     

    Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, aynı esaslara göre yeniden çağrılır.

     

    Şube Genel Kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.

  • Şube Genel Kurul Toplantı Usulü

    Madde 36- Şube Genel Kurulu, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, şubenin feshi hallerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır.

     

    Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, Şube Yönetim ve Şube Denetim Kurulu asıl üye tam sayısının iki katından az olamaz.

     

    Şube Genel Kuruluna katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, Şube Yönetim Kurulu üyeleri veya Şube Yönetim Kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, Şube Yönetim Kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.

     

    Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı Şube Yönetim Kurulu Başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de Şube Yönetim Kurulunca bir tutanak düzenlenir.

     

    Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan, bir başkan vekili ve bir yazman seçilerek Divan Heyeti oluşturulur.

     

    Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazırun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.

     

    Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması Divan Başkanına aittir.

     

    Şube Genel kurulunda, yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme alınması zorunludur.

     

    Şube Genel kurulunda her üye kendisini temsil eder. Kimse vekâlet ile temsil edilemez. Şube Genel kurulunda her üyenin bir oy hakkı vardır. Üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır.

     

    Onursal üyeler Şube Genel Kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar.

     

    Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı, başkan vekili ve yazman tarafından birlikte imzalanır.  Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler Şube Yönetim Kurulu Başkanına teslim edilir.

     

    Şube Yönetim Kurulu Başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen yönetim kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.

     

    Şubeler, Şube Genel Kurul Sonuç Bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine ve dernek genel merkezine bildirmek zorundadırlar.

  • Şube Genel Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma Usulleri

    Madde 37- Şube Genel Kurulunda, aksine karar alınmamışsa, oylamalar açık olarak yapılır. Açık oylamada,  Divan Heyeti Başkanının belirteceği yöntem uygulanır.

     

    Gizli oylama yapılacak olması durumunda ise, Divan Başkanı tarafından mühürlenmiş kağıtlar veya oy pusulaları üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılır ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak sonuç belirlenir.

     

    Şube Genel Kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır.

     

    Şubenin feshi kararı, toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınır.

  • Şube Genel Kurulun Görev ve Yetkileri

    Madde 38- Aşağıda yazılı hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır.   

     

    1. Şube organlarının seçilmesi,
    2. Şube Yönetim ve Denetim Kurulu raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası,
    3. Şube Yönetim Kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
    4. Şubenin diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde haklı sebeplerle onların görevden alınması,
    5. Üyelik başvurusunun reddi ve üyelikten çıkarılma hakkında verilen şube yönetim kurulu kararlarına karşı yapılan yazılı itirazların incelenmesi ve karara bağlanması,
    6. Şubenin fesih edilmesi,
    7. Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
  • Olağanüstü Şube Genel Kurulu

    Madde 39- Olağanüstü Şube Genel Kurulu, olağan şube genel kurul toplantısına kadar beklenmesinin mümkün olmadığı ya da bir an önce görüşülmesinde yarar görülen önemli ve zorunlu konularda;

     

    • Şube üyelerinin beşte birinin yazılı isteği üzerine,
    • Şube Yönetim Kurulunun gerekli gördüğü konularda 2/3 çoğunluğu ile alacağı kararıyla,
    • Şube Denetim Kurulunun şube hesap işlemleri ile bütçe konusunda alacağı oybirliği kararıyla,

     

    Şube Yönetim Kurulu tarafından otuz gün içinde toplantıya çağrılır. Olağanüstü Şube Genel Kurul toplantısı, olağan Şube genel kurulu toplantısındaki yöntem ve ilkelere göre yapılır. Sadece toplantıya neden olan konuların üzerinde görüşülüp karar alınır.

  • Şube Yönetim Kurulunun Teşkili, Toplanması

    Madde 40- Şube Yönetim Kurulu, 5 (beş) asıl ve 5 (beş) yedek üyeden oluşur.

     

    Şube Yönetim Kurulu, Şube Genel Kurulunca seçilir.

     

    Şube Yönetim Kurulu, seçimden sonraki ilk toplantısında bir kararla görev bölüşümü yaparak 1 (bir) başkan, 1 (bir) başkan yardımcısı, 1 (bir) sekreter, 1 (bir) sayman ve 1 (bir) asıl üye’ yi belirler. 

     

    Şube Yönetim Kurulu, tüm üyelerin haber edilmesi şartıyla her zaman toplantıya çağrılabilir. Üye tamsayısının yarısından bir fazlasının hazır bulunması ile toplanır. Kararlar, toplantıya katılan üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Eşitlik durumunda başkanın oyu çift sayılır.

     

    Şube Yönetim Kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir. Yerine yedeklerden ilk sırada bulunan Yedek Üye geçer.

     

     

    Ard arda mazeretsiz olarak üç kez şube yönetim kurulu toplantısına katılmayan üyenin, yönetim kurulu üyeliği kendiliğinden düşer. Yerine yedeklerden ilk sırada bulunan Yedek Üye geçer.

     

     

    Şubelerin Yönetim Kurulunda görevli olanlar, Genel Merkez Yönetim veya Denetim Kuruluna seçildiklerinde şubedeki görevinden ayrılırlar.

  • Şube Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri

    Madde 41- Şubeler, tüzel kişiliği olamayan, dernek amaç ve hizmet konuları doğrultusunda özerk faaliyetlerde bulunmakla görev ve yetkili, tüm işlemlerinden doğan alacak ve borçlarından ötürü kendisinin sorumlu olduğu dernek içi örgüttür.

     

    Şube Yönetim Kurulu aşağıdaki hususları yerine getirir.

     

    1. Üyelik başvurularını, incelemek ve sonuçlandırmak, üyelikten çıkarılma hususlarında karar vermek,
    2. Üyelik başvurusunun reddi ve üyelikten çıkarılma kararlarına karşı yapılan yazılı itirazları şube genel kurulunun gündemine almak,
    3. Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi hazırlayarak şube genel kuruluna sunmak,
    4. Genel Kurulda alınan kararları uygulamak,
    5. Her faaliyet yılı sonunda şubenin işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir tablosu ile yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan şube faaliyet raporunu düzenlemek, üyelere ve toplandığında şube genel kuruluna sunmak,
    6. Bütçenin uygulanmasını sağlamak,
    7. Derneğin amacını gerçekleştirmek için yetkisi dahilinde her çeşit kararı almak ve uygulamak,
    8. Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
    9. Şubelerce çıkarılacak yayınlar için Genel Merkeze önceden bildirilerek, yazılı onay almak,
    10. Şubenin, yapacağı yatırım ya da alacağı taşınmaz mallar konusunda Genel Merkezin olurunu almak,
  • Şube Yönetim Kurulu Üyelerinin Görev ve Yetkileri

    Madde 42- Şube yönetim kurulu üyelerinin görev ve yetkileri aşağıda tanımlamıştır:

     

     

    Şube Başkanı

     

    • Şubeyi, resmi ve özel tüm kurum ve kuruluşlarda, yargı organları önünde Şube Yönetim Kurulu adına temsil eder.
    • Şubenin önde gelen yetkilisi, görevlisi ve sorumlusudur.
    • Şube Başkanı, mali konularda Şube Saymanı ile birlikte müşterek imza yetkisine sahiptir.
    • Yönetim Kurulunu toplantıya çağırır, toplantıya başkanlık eder.
    • Şubeyi tüzük, genel kurul, yönetim kurulu kararları gereğince yönetir. Şube genel kurulu, şube yönetim kurulunun kararlarını uygular.
    • Şube Genel Kurulu açış konuşmasını yapar.
    • Şubede çalışanları yönetir, gözetir ve denetler.
    • Şubenin faaliyet ve çalışmalarını yönlendirir, düzenler ve denetler.
    • Genel Merkez tarafından verilen diğer görevleri yapar.
    • Mevzuatların ve Dernek tüzüğünün kendisine verdiği diğer işleri yapar ve yetkileri kullanır.

     

    Şube Başkan Yardımcısı

     

    • Şube Başkanına karşı sorumludur.
    • Şube Başkanının isteği üzerine veya onun yokluğunda yetkilerini kullanıp görevlerini yapar.
    • Şube Başkan Yardımcısı, Genel Başkanın isteği üzerine veya onun yokluğunda mali konularda Şube Saymanı ile birlikte müşterek imza yetkisine sahiptir.
    • Şube Başkanına çalışmalarında yardımcı olur.
    • Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim Kurulu ve Şube Başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapar.

     

    Şube Sekreteri

     

    • Şube Başkanına karşı sorumludur.
    • Şubenin idari işlerini yönetir, gerekli defterlerini tutar.
    • Alınan kararları ilgili yerlere iletilmesini sağlar.
    • Şube Yönetim Kurulunun toplantı gündemini hazırlar ve toplanmalarını sağlar.
    • Şube teşkilatında bulunan birimlerin ilgili yasa, tüzük, yönetmelik, yönerge usul ve esaslar dâhilinde verimli, düzenli ve uyumlu bir şekilde çalışmasını sağlar.
    • Şube içi ve şube dışı yazışmaları yürütür.
    • Birimler arasında koordinasyonu sağlar, işbirliğini temin eder, verimli ve düzenli bir çalışma ortamı sağlar.
    • Protokol, ziyaret, tören gibi vb. işlerde destek hizmetlerinin yerine getirilmesi ve düzenlemesini sağlar.
    • Üyelik işlemlerini yürütür.
    • Şubenin matbu evraklarının temini, basımı ve ilgili makamlara onayını yaptırır.
    • Şube evraklarının ve tutulması gereken belgelerin arşivlemesini yapar.
    • Şube çalışma ve yazışmalarını yürütür. Görevliler arasında işbölümü ve işbirliği sağlar, işlemlerin düzeninden sorumludur.
    • Şube Yönetim Kurulu kararlarını yürütür.
    • Üyeler arasındaki ilişkilerin gelişmesini sağlar.
    • Resmi ve özel kurumlarla ve basınla ilişkileri sağlar.
    • Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim Kurulu ve Şube Başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapar.

     

    Şube Saymanı

     

    • Şube Başkanına karşı sorumludur.
    • Şubenin mali işlerini yürütür, gerekli defterleri tutar, bilançoyu gelir ve gider hesabını, bütçe tasarısını hazırlar.
    • Üye ödentileri ile ilgili izleme görevini yürütür.
    • Şubenin gelir ve gider işlerinden, bütçenin uygulanmasından sorumlusudur.
    • Şube Saymanı, mali konularda Şube Başkanı veya Şube Başkan Yardımcısı ile birlikte müşterek imza yetkisine sahiptir.
    • Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim Kurulu ve Şube Başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapar.

     

    Asıl Üye

     

    • Şube Başkanına karşı sorumludur.
    • Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim Kurulu ve Şube Başkanı tarafından verilen görevleri yapar.
  • Şube Denetim Kurulunun Teşkili

    Madde 43- Şube Denetim Kurulu, 3 (üç) asıl ve 3 (üç) yedek üyeden oluşur.

     

    Şube Denetim Kurulu, Şube Genel Kurulunca seçilir.

     

    Şube Denetim Kurulu, seçimden sonraki ilk toplantısında bir kararla görev bölüşümü yaparak 1 (bir) başkan, 2 (iki) asıl üye’ yi belirler.

     

    Şube Denetim Kurulu, en az 1 (bir) üyenin talebi ile her zaman toplantıya çağrılabilir. En az 2 (iki) üyenin hazır bulunması ile toplanır. Kararlar, toplantıya katılan üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Eşitlik durumunda başkanın oyu çift sayılır

     

    Şube Denetim Kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir. Yerine yedeklerden ilk sırada bulunan Yedek Üye geçer.

     

    Ard arda mazeretsiz olarak iki kez şube denetim kurulu toplantısına katılmayan üyenin, denetim kurulu üyeliği kendiliğinden düşer. Yerine yedeklerden ilk sırada bulunan Yedek Üye geçer.

     

    Şubelerin Denetim Kurulunda görevli olanlar, Genel Merkez Yönetim veya Denetim Kuruluna seçildiklerinde şubedeki görevinden ayrılırlar.

  • Şube Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri

    Madde 44- Şube Denetim Kurulu; Derneğin, tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde Şube Yönetim Kuruluna ve toplandığında Şube Genel Kuruluna sunar.

    Şube Denetim Kurulu, gerektiğinde Şube Genel Kurulunu toplantıya çağırır.

  • Şubenin Genel Kurulda Nasıl Temsil Edileceği

    Madde 45- Şubeler, şube sayısı üçe kadar Genel Kurulda tüm üyelerin doğrudan katılımı ile; şube sayısı üçten fazla olması durumunda ise, şubede kayıtlı her yüz (100) üye için bir (1), arta kalan üye sayısı 50‘den fazla ise bu üyeler içinde bir olmak üzere Şube Genel Kurulunda seçilecek delegeler aracılığı ile Genel Kurula katılma hakkına sahiptir.

     

    Genel Kurula, en son şube genel kurulunda seçilen genel kurul delegeleri katılır.

  • Yardımcı Kurullar, Çalışma Grupları

    Madde 46- Dernek, Genel Kurul kararı ile danışma kurulu, disiplin kurulu gibi vb. kurullar kurabilir. Komisyon, platform gibi vb. çalışma grupları oluşturabilir.

  • Derneğin Gelir Kaynakları

    Madde 47- Derneğin gelir kaynakları aşağıda belirtilmiştir:

     

    Üyelik Giriş Aidatı: Üyelik başvurusu kabul edilerek derneğe üye olan geçek kişilerden bir defaya mahsus olmak üzere alınan üyelik giriş aidatıdır. Üyelik giriş aidatı 20 TL (Yirmi Türk Lirası)’ dir.

     

    Üyelik Aidatı: Dernek üyelerden aylık olarak alınır. Üyelik aidatı aylık 2 TL (İki Türk Lirası)’ dir.

     

    Şube Ödentisi: Derneğin genel/faaliyet giderlerini karşılamak üzere; şube tarafından üyelerden tahsil edilen üyelik ödentilerinin (üyelik giriş aidatı ve üyelik aidatı) %50’si, şubelere yapılan her türlü bağış veya yardımın ise %40’ı ilgili yıl içinde Genel Merkeze gönderilir.

     

    Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe ve şubelerine yaptıkları bağış ve yardımlar,

     

    Dernek tarafından tertiplenen çay ve yemekli toplantı, eğitim, gezi ve eğlence, temsil, konser, spor yarışması ve konferans gibi faaliyetlerden sağlanan gelirler,

     

    Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler,

     

    Gereksinim dışı kalan taşınır ve taşınmazların satılmasıyla sağlanacak kaynaklar,

     

    Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve yardımlar,

     

    Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar,

     

    Yurt dışı kişi, kurum ve kuruluşlardan sağlanan mal ya da para yardımları ve bağışlar. Yurt dışından alınan yardımlar yasal süre içinde mülki amirliğe yazı ile bildirilir ve Dernekler Yasası’nın 21. maddesine uygun davranılır.

     

    Şubeler bağış veya yardım alabilirler fakat bağış veya yardım toplayamazlar.

     

    Şubelere gelen yurt dışı kaynaklı mal ya da para yardımları, Genel Merkez Yönetim Kurulu’nun onayı ile kabul edilebilir.

     

    Kaynağı belli olmayan yardımlar kabul edilemez. Bağış yapan kişi ve kurumların gerçek kimlik bilgileri dikkate alınır.

  • Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri

    Madde 48- Defter tutma esasları;

    Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin Dernekler Yönetmeliğinin 31. Maddesinde belirtilen haddi aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur.

     

    Bilanço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.

     

    Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir.

     

    Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.

     

    Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esasa uygun olarak tutulur.

  • Tutulacak Defterler

    Madde 49- Dernekte, aşağıda yazılı defterler tutulur.

    a)İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:

     

    1-Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.

    2-Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere işlenebilir.

    3-Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.

    4-İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.

    5-Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra numaraları, bu belgeleri alan ve iade edelerin adı, soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri tarihler bu deftere işlenir.

    6-Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve şekli ile kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan düşürülmesi bu deftere işlenir.

     

    Alındı Belgesi Kayıt Defteri ile Demirbaş Defterinin tutulması zorunlu değildir.

     

    b)Bilanço esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:

     

    1-(a) bendinin 1, 2 ve 3 üncü alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması durumunda da tutulur.

     

    2-Yevmiye Defteri ve Büyük Defter: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.

  • Defterlerin Tasdiki

    Madde 50- Dernekte, tutulması zorunlu olan defterler (Büyük Defter hariç), kullanmaya başlamadan önce il dernekler müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan Yevmiye Defteri’nin kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.

  • Gelir Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi

    Madde 51- İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yılsonlarında (31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yılsonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.

  • Derneğin Gelir ve Gider İşlemleri

    Madde 52- Gelir ve gider belgeleri;

    Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.

    Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği buluna) “Gider Makbuzu” veya “Banka Dekontu” gibi belgeler harcama belgesi olarak kullanılır.

     

    Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği EK-14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir.

     

    Bu belgeler; Ek-13, Ek-14 ve Ek-15’te gösterilen biçim ve ebatta, müteselsil seri ve sıra numarası taşıyan, kendinden karbonlu elli asıl ve elli koçan yaprağından meydana gelen ciltler veya elektronik sistemler ve yazı makineleri aracılığıyla yazdırılacak form veya sürekli form şeklinde bastırılır. Form veya sürekli form şeklinde bastırılacak belgelerin, belirtilen nitelikte olması zorunludur.

     

    Dernek, yıl içinde elde ettiği gelirlerinin en az üçte ikisini dernek amaçlarına uygun bir biçimde harcama yapar.

  • Alındı Belgeleri

    Madde 53- Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır.

     

    Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.

  • Yetki Belgesi

    Madde 54- Yönetim kurulu asıl üyeleri hariç, dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler Yönetmeliği Ek-19’da yer alan) “Yetki Belgesi” dernek tarafından iki nüsha olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yönetim kurulu asıl üyeleri yetki belgesi olmadan gelir tahsil edebilir.

     

    Yetki belgelerinin süresi yönetim kurulu tarafından en çok bir yıl olarak belirlenir. Süresi biten yetki belgeleri birinci fıkraya göre yenilenir. Yetki belgesinin süresinin bitmesi veya adına yetki belgesi düzenlenen kişinin görevinden ayrılması, ölümü, işine veya görevine son verilmesi gibi hallerde, verilmiş olan yetki belgelerinin dernek yönetim kuruluna bir hafta içinde teslimi zorunludur. Ayrıca, gelir toplama yetkisi yönetim kurulu kararı ile her zaman iptal edilebilir.

  • Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi

    Madde 55- Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.

  • Derneğin Borçlanma Usulleri

    Madde 56- Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde Genel Kurul kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak da yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.

     

    Genel Kurul kararı olmadan yapılan borçlar, ilgili Genel Merkez Yönetim Kurulu üyelerinden tahsil edilir. 

     

    Şubeler borçlanma yapamazlar.

  • Beyanname Verilmesi

    Madde 57- Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yılsonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği Ek-21’de sunulan) “Dernek Beyannamesi” ni dernek yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra, her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı tarafından ilgili mülki idare amirliğine verilir.

     

    Şubeler, mülki idare amirliğine verecekleri beyannamelerin birer örneğini bağlı bulundukları derneğe de vermekle yükümlüdürler.

  • Genel Kurul Sonuç Bildirimi

    Madde 58- Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde, yönetim ve denetim kulları ile diğer organlara seçilen asil ve yedek üyeleri içeren (Dernekler yönetmeliği Ek-3’te sunulan) ‘‘Genel Kurul Sonuç Bildirimi’’ dernek başkanı tarafından ilgili mülki idare amirliğine verilir.

     

    Genel kurul toplantısında tüzük değişikliği yapılması halinde; genel kurul toplantı tutanağı, tüzüğün değişen maddelerinin eski ve yeni şekli, her sayfası yönetim kurulu üyelerinin salt çoğunluğunca imzalanmış dernek tüzüğünün son şekli, genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde ve bir yazı ekinde mülki idare amirliğine verilir.

    Bu bildirime;

    1. a) Divan başkanı, başkan vekili ve yazman tarafından imzalanmış genel kurul toplantı tutanağı örneği,
    2. b) Tüzük değişikliği yapılmışsa, tüzüğün değişen maddelerinin yeni ve eski şekli ile dernek tüzüğünün son şeklinin her sayfası yönetim kurulunca imzalanmış örneği eklenir.
  • Taşınmazların Bildirilmesi

    Madde 59- Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği Ek-26’da sunulan) ‘Taşınmaz Mal Bildirimi’’ ni doldurmak suretiyle dernek başkanı tarafından ilgili mülki idare amirliğine bildirilir.

  • Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi

    Madde 60- Dernek tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan önce (Dernekler Yönetmeliği EK-4’ de belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” iki nüsha olarak doldurulup ilgili mülki idare amirliğine bildirimde bulunulur.

     

    Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine getirilmesi zorunludur.

  • Değişikliklerin Bildirilmesi

    Madde 61- Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK-24’te belirtilen) “Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi” doldurularak, değişikliği izleyen otuz gün içinde ilgili mülki idare amirliğine bildirilir.

     

    Genel kurul toplantısı dışında dernek organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25’te belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurularak, değişikliği izleyen otuz gün içinde ilgili mülki idare amirliğine bildirilir.

     

    Dernek tüzüklerinde yapılan değişiklikler de tüzük değişikliğinin yapıldığı genel kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde, (Dernekler Yönetmeliği EK- 3’te bulunan) “Genel Kurul Sonuç Bildirimi” ekinde ilgili mülki idare amirliğine bildirilir.

  • Derneğin Feshinin Bildirimi

    Madde 62- Derneğin fesih kararı, kararın alındığı Genel Kurulun yapıldığı tarihten sonra yedi gün içinde, Yönetim Kurulu tarafından, bulunduğu yerin en büyük mülki amirliğine yazı ile bildirilir.

  • Derneğin İç Denetimi

    Madde 63- Dernekte Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya Denetim Kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, Denetim Kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.

     

    Denetim Kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel Kurul veya Yönetim Kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.

1 2 3